Defekty v zime: ste na ne náležite pripravení?

S prebiehajúcou zimou pribúda aj defektov pneumatík, mimo neovplyvniteľné prípady je však tiež úplne bežné, že si za ne môžu sami vodiči - najmä vďaka ich zlému výberu. Na vine je ale tiež veľakrát nedostatočná údržba ciest. Pneumatiky, na ktorých vodiči jazdia, sú totiž často vo veľmi zlom či inak nedostatočnom stave. Mimo pneumatiky na vozidle by sme ale mali mať aj dostatočnú znalosť o tom, v akom stave je rezerva. Tú so sebou síce mať nutne nemusíme, ale je to výrazne odporúčané.

Ako defektu predchádzať

Najlepšou obranou je prevencia, zamerajte sa predovšetkým na nasledujúce:

  1. Snažte sa nejazdiť po krajnici.
  2. Nezaťažujte vozidlo viac, než je zdravé.
  3. Snažte sa jazdiť po upravených cestách, poľným cestám sa radšej vyhýbajte.
  4. Priebežne kontrolujte tlak v pneumatikách, najmä v lete a pred náročnejšími cestami. Podhustené pneumatiky sú k defektom oveľa viac náchylné.

Pokiaľ už k defektu dôjde, mali by sme pozvoľna zastaviť - brzdíme teda naozaj s citom. S autom zájdeme na bezpečné miesto a zapneme výstražné svetlá pre ostatných. Ak sa chystáme vystúpiť, mali by sme mať nasadenú reflexnú vestu, aby sa nás dalo na ulici ľahko identifikovať. Nemali by sme tiež zabudnúť na výstražný trojuholník, ktorý by mal byť minimálne 50 m za autom, v prípade jazdy po diaľnici potom 100 m za autom.

Možnosti, ako ho odstrániť

Spôsobov, ako sa vysporiadať s defektom pneumatiky, je celý rad, niektoré metódy sú však účinnejšie než iné. Medzi tie najzákladnejšie môžeme zahrnúť najmä:

  • lepiace sady
  • asistenčné služby
  • run-flat pneumatiky
  • rezervné pneumatiky
  • pneumatiky s tesniacou vrstvou

Lepiace sady

Dá sa povedať, že je tento variant len ​​núdzovým riešením, poškodenú pneumatiku vám neopraví (prerazenie bočnice, seknutie pneumatiky...). Je teda výrazne odporúčané so sebou voziť aj rezervu. V prípade využitia tohto variantu je poškodenie iba zacelenie a vy tak môžete dôjsť do cieľa. S návštevou pneuservisu by ste ale rozhodne nemali príliš dlho otáľať. Lepiaca sada sa aplikuje skrze ventilček, nesmiete však zabudnúť na to, že je pneumatiku potreba aj náležite dofúknuť. Odporúčaná rýchlosť jazdy je 80 km/h.

Asistenčné služby

Asistenčné služby sa dnes stávajú veľmi populárnou alternatívou k inak nie príliš obľúbenej samooprave. Stačí len zavolať a technik príde za vami. Akonáhle máte opravené, môžete pokojne pokračovať ďalej.

Run-flat pneumatiky

Ak sa vám podarí „prepichnúť“ tento typ pneumatiky, stále máte veľa kilometrov na to, aby ste sa v poriadku dostali k najbližšiemu servisnému miestu. Pneumatiky sa väčšinou líšia svojou konštrukciou, všetky však majú jedno spoločné - zosilnený prvok, ktorý nesie celú záťaž v prípade defektu. 

Pneumatiky rozdeľujeme na dva najčastejšie typy: so zosilnenou bočnou stenou a s podporným krúžkom. Variant so zosilnenými bočnými stenami sa pritom používa najčastejšie. Steny lepšie podopierajú váhu auta a zabraňujú tak úplnej deformácii pneumatiky. Väčšinou sa na tomto type pneumatiky dá prejsť ešte ďalších 50-80 km, záleží tu hlavne na hmotnosti automobilu. Čo sa týka povolenej rýchlosti, mali by sme dodržiavať limit 80 km/h.

Pri variante s podporným krúžkom je, ako už názov napovedá, krúžok, vďaka ktorému má pneumatika pevnú oporu pozdĺž celého jej obvodu. Výhodou oproti typu so zosilnenými stenami je najmä to, že tu nie ste obmedzení maximálnou rýchlosťou. Dojazd sa môže pohybovať až do 320 km. Kvôli jej vyššej obstarávacej cene (nutnosť nasadenia na všetkých kolesách) však nie je až tak častá.

Rezervné pneumatiky

Rezervu môžeme s pokojom označiť za vôbec najpopulárnejší variant, ako sa vysporiadať s defektom pneumatiky. Jedinou nevýhodou je to, že proces výmeny nie je niekedy tak jednoduchý, ako sa na prvý pohľad zdá. Rezerva vás tiež neobmedzuje v maximálnej povolenej rýchlosti.

Ako nevýhodu by sme mohli spomenúť to, že musíte rezervu neustále voziť so sebou, tým teda dávate autu záťaž navyše, a ešte tam pre ňu musíte mať vyhradený priestor.

Pneumatiky s tesniacou vrstvou

Niektorí výrobcovia ponúkajú špeciálne pneumatiky, ktoré defektom odolajú omnoho efektívnejšie. Tesniaca hmota je do pneumatiky nanášaná priamo z výroby. Vďaka tomu tak naozaj pasuje k zmesi a je rozložená úplne rovnomerne. Na rozdiel od run-flat pneumatík nemusíte mať tento typ nasadený na všetkých kolesách zároveň.

Aj v tomto prípade sa nevyhnete vyšším obstarávacím nákladom. Tesniaca hmota potom väčšinou postačí na defekty do priemeru 6-8 mm. Zároveň s nimi ale nedokážete vyriešiť defekt bočnice. Mali by ste teda, čo najskôr, navštíviť pneuservis.

Ako si poradiť s nasadením rezervy

Predovšetkým nesmieme zabudnúť na to, že pred akoukoľvek manipuláciou s vozidlom musíme zatiahnuť ručnú brzdu. Ďalší postup je už jednoduchý:

  1. S pomocou krížového kľúča na kolesá uvoľníme skrutky, ktorými je koleso pripevnené. Otáčame pritom do protismeru hodinových ručičiek.
  2. Vozidlo následne podoprieme heverom. Koleso by malo byť minimálne niekoľko centimetrov nad vozovkou.
  3. Keď máme hever správne nastavený, zložíme skrutky.
  4. Ďalej zložíme odistené koleso a nasadíme rezervu, ktorú následne opäť priskrutkujeme.
  5. Skrutkovať by sme mali do kríža. Poriadne ju dotiahneme a potom už len ostáva spustiť hever. Máme hotovo!

Celý proces opravy by mal v ideálnom prípade trvať len niekoľko málo minút. Po 50 km jazdy by sme mali dotiahnutie riadne skontrolovať. Nemali by ste však zabudnúť ani na návštevu servisu, kde vám kolesá dotiahnu na predpísaný uťahovací moment výrobcu. Poškodenú pneumatiku by vám tiež mali zvládnuť opraviť a vymeniť ju za nasadenú rezervu.

Jazda v zime nie je žiadna sranda a vodiči sa musia mať viac na pozore, najmä preto, že stav ciest je v tomto období na oveľa horšej úrovni. Aby ale bola jazda naozaj bezproblémová, musíte mať aj skvelý prehľad o stave vašich pneumatík. Ak si ním nie ste 100 % istí, navštívte niektorý z našich pneuservisov, my sa na to radi pozrieme za vás. Ich zoznam nájdete na našich webových stránkach. Nepremeškajte zimnú servisnú prehliadku a jazdite vždy s pocitom bezpečia.