Prichádza jar a s ňou aj riziko aquaplaningu. Ako docieliť bezpečnej jazdy?

Zima je už snáď nadobro preč a vodiči začínajú prezúvať svoje vozidlá do letných pneumatík. Navštívte preto aj vy niektorú z pobočiek autoservisnej siete BestDrive a zverte svojho štvorkolesového priateľa do tých správnych rúk!

Aj keď sa už so snehom asi nestretnete, počasie napriek tomu nemusí byť úplne ideálne. Jar so sebou totiž prináša mnoho dažďov, tým pádom aj mokrú vozovku. Práve v tomto období, viac ako inokedy, hrozí riziko aquaplaningu. Pokiaľ tento pojem nepoznáte, tak je pravý čas zbystriť.

Čo je aquaplaning?

Aquaplaning hrozí najmä pri silných dažďoch a stojacej vode na vozovke. Vzniká vtedy, ak pneumatiky nezvládnu dostatočne odvádzať nahromadenú vodu. Pred kolesom sa tvorí tzv. vodný klin. Voda sa potom následne dostane pod pneumatiku a auto na vozovke začína kĺzať. Pneumatiky tak strácajú svoju priľnavosť k vozovke.

Ako ho rozpoznať?

Väčšinou sa dá prebiehajúci aquaplaning rozpoznať rastúcimi otáčkami motora, ďalej tiež pretáčaním kolies a nepresným údajom o rýchlosti vozidla (narastajúca rýchlosť na tachometri). Väčšinou stráca kontakt s vozovkou tá os, kde je namontovaný dezén s nižšou hĺbkou. Ten by sa mal montovať na prednú os, lebo tak môže motorista rýchlo rozoznať prichádzajúci aquaplaning a znížiť rýchlosť pribrzdením vďaka kontaktu zadných kolies s vozovkou. V zákrute môže pri aquaplaningu na prednej osi vozidlo vybočovať ku vonkajšej strane vozovky (nedotáčavosť vozidla), je to dané stratou trakcie na predných kolesách.

Väčšina motoristov obúva, bohužiaľ, pneumatiky s nižšou hĺbkou dezénu na zadnej osi vozidla. V takom prípade sú predné kolesá stále v kontakte s vozovkou, zatiaľ čo zadná os už „pláva“. Situácia je potom oveľa nebezpečnejšia, pretože aquaplaning vodič zistí až v okamihu, keď ho pri vybočení (zatáčaní, či predbiehaní) predbehne zadná časť vozidla. Táto situácia je potom veľmi nebezpečná a horšie sa zvláda.

Ako sa mu vyvarovať?

Aby ste aquaplaningu predchádzali, čo možno najefektívnejšie, mali by ste dodržiavať bezpečnú rýchlosť jazdy, vaše pneumatiky by mali mať dostatočnú hĺbku dezénu a mali by byť dostatočne nahustené. S nedostatočnou hĺbkou dezénu má totiž pneumatika menší priestor pre odvod vody. So znižujúcou sa hĺbkou dezénu sa riziko aquaplaningu zvyšuje.

Pri pneumatikách, ktoré sú vo výbornom stave, hrozí aquaplaning pri rýchlosti okolo 100 km/h, u nevyhovujúcich pneumatík je však táto hranica znateľne nižšia (približne 55 km/h). Na mokrej vozovke by sme tiež nemali prudko zatáčať a brzdiť, to všetko môže viesť k šmyku. V prípade aquaplaningu by sme naopak mali zošliapnuť spojku, ubrať na plyne a pevne držať volant.

Oplatí sa tiež sledovať stopy automobilu v spätnom zrkadle. Ak je na vozovke menej vody a pneumatiky sú ju schopné odviesť, potom sú stopy trvalejšie a viac zreteľné. V opačnom prípade sa jedná o zníženie kontaktnej plochy s cestou.

Zabudnite tiež na tempomat, rýchlosť totiž musíte meniť plynulo podľa potreby. 

Aké pneumatiky odolávajú najlepšie?

Riziko aquaplaningu je u nových pneumatík minimálne a so znižujúcou sa hĺbkou dezénu značne rastie. V prípade pneumatík s dezénom pod 3 mm rastie riziko oveľa výraznejšie a motorista by už mal uvažovať o ich výmene, prípadne potom prispôsobiť rýchlosť a štýl jazdy daným podmienkam - to platí najmä u mokrých vozoviek. Všeobecne aquaplaningu o niečo viac odolávajú pneumatiky so smerovým dezénom, avšak u niektorých asymetrických dezénov možno odolnosť zvýšiť rozšírením dezénových drážok. Pre informácie o vhodnosti dezénu sa obráťte na svojho predajcu pneumatík, ktorý vám odporučí vhodné varianty.

To, aká bezpečná a pohodová vaša jazda bude, závisí teda okrem iných parametrov aj na správnom výbere pneumatík. Ten by ste rozhodne nemali podceniť. Prezujte na nové letné pneumatiky tých najznámejších a rokmi preverených značiek a dajte sebe aj svojmu autu skvelý pocit z bezpečnej jazdy! Všetok sortiment nájdete na našom e-shope. Taktiež môžete navštíviť akúkoľvek pobočku siete BestDrive.