NASTAVENIE SVETIEL

Zásady správneho svietenie, vedúce k zvýšeniu bezpečnosti účastníkov cestnej premávky:

  1. Bezpečná jazda začína čistými sklami auta, ďalej je potrebné mať čisté svetlomety a správne okuliare pre vodičov s takisto čistými sklami.
  2. Pred jazdou vždy skontrolujeme funkčnosť svetlometov, nielen čelných a smerových, ale koncových a brzdových. Táto kontrola by sa mala stať jedným z pravidelných rituálov pred jazdou.
  3. Do svetlometov kupujeme kvalitné a správne autožiarovky a ich výmenu vykonávame vždy v páre.
  4. Svetlomety nechávame pravidelne, a to minimálne raz za rok (najlepšie pred zimnou sezónou) odborne ošetriť a skontrolovať. Optimálne nastavené svetlomety by mali maximum svetla vrhať do vzdialenosti 40 m pred automobilom. Čisto vymedzený svetelný kužeľ by potom mal sústreďovať svetlo 75 až 100 m pred vozidlo, kde ho vodič najviac potrebuje pre zaznamenanie prekážok. Dosvit do vzdialenosti až 200 a viac m je úplne optimálny.
  5.  Ak máme svetlomety vybavené manuálnym regulátorom výšky svetlometov, tak ho použijeme pred každou jazdou, pri ktorej nám náklad nadmerne zaťaží zadná časť vozidla.
  6. Vždy so sebou vozte náhradný pár vhodných autožiaroviek. Automobil len s jedným funkčným svetlom môže v tme pôsobiť ako motocykel. (Toto pravidlo neplatí pri vozidlách s xenónovými výbojkami.)
  7. Svietiť za jazdy je povinné. Svetlomety sa však nerozsvěcí automaticky u všetkých vozidiel, preto je vždy pred jazdou dobré prekontrolovať, či máte svetla naozaj zapnutá. Väčšine vozov s automatickým denným svietením navyše svietia svetlá iba vpredu, vzadu nie je vozidlo osvetlené. Vozidlo sa tak zo zadného pohľadu napr. V hustom daždi stáva doslova neviditeľným!
  8. Užívajte hmlové svetlá vždy, keď je to nutné. Teda za hmly, hustého dažďa alebo pri silnom snežení. V prípade, že tieto podmienky pominú, nezabudnite ich vypnúť. Svetlo z týchto svetlometov je za normálnej viditeľnosti príliš ostré a môže spôsobiť nepríjemné oslnenie.
  9. Nielen automobily majú povinnosť svietiť, cyklista je povinný za zníženej viditeľnosti mať rovnako za jazdy rozsvietený svetlomet s bielym svetlom svietiacim dopredu a zadné svietidlo so svetlom červenej farby alebo prerušovaným svetlom červenej farby. Varovné blikajúce koncové svetlo možno vidieť až do vzdialenosti 1000 metrov.
  10. Aj chodci by mali byť vidieť a myslieť na svoju bezpečnosť! Chodec v tmavom oblečení je pre vodiča viditeľný až zo vzdialenosti, v ktorej, vzhľadom na rýchlosť vozidla, už nemôže zareagovať včas, aby sa vyhol prípadnej kolízii alebo stretu s týmto chodcom. Reflexné prvky, reflexné oblečenie, vesty, reflexné pásky a odrazky sú preto dôležitým prvkom pre bezpečnosť a môžu výrazne zvýšiť viditeľnosť chodcov a tým ochrániť ich zdravie či dokonca život.