Prečo je pre nás mikrospánok tak nebezpečný a ako sa mu vyvarovať?

Téma mikrospánku býva najčastejšie skloňovaná pred letnou dovolenkou, kedy sa vydávame na dlhé cesty. Nemusí to tak ale byť zakaždým - mikrospánok pre nás môže byť rizikom prakticky kedykoľvek. Väčšinou sa dlhé vzdialenosti snažíme prejsť za čo najkratšiu dobu, preto si nedávame prestávky a náš organizmus je postupne viac a viac unavený. K dobru nám moc neprispieva ani horúce počasie, ktoré nás k spánku nabáda ešte viac.

Najhoršia je reakcia človeka

Mikrospánok zvyčajne trvá od troch do pätnástich sekúnd a po jeho skončení buď zaspíme úplne, alebo sa prebudíme. Prebudenie však často sprevádza trhavá reakcia a vodiči prevažne strhnú volant na stranu. To potom môže veľmi ľahko viesť k nehode a ohrozeniu vášho zdravia.

Pred dlhými cestami by sme tak mali byť dostatočne oddýchnutí a nemali by sme preceňovať svoje sily. Radšej urobiť viac kratších prestávok než žiadnu a ohroziť tým seba aj ostatných. Najčastejšími prejavmi, ktoré indikujú, že s nami nie je niečo v poriadku, je zívanie a pálenie očí.

Odpočinok ako základ úspechu

Ak to len trochu ide, bude pre vás lepšie, keď budete cestovať za svetla, teda cez deň. Cestovanie v noci so sebou prináša oveľa viac rizík, nielen mikrospánok. Telo je naučené, že má v noci spať, tým teda môžu byť vaše schopnosti a rozhodovacie zručnosti značne utlmené.

S mikrospánkom sa najčastejšie stretneme počas druhej a piatej hodiny rannej, obdobne tomu však je aj tesne po obede okolo 13. až 15. hodiny. Len pri zaspaní na tri sekundy a približnej rýchlosti jazdy 90 km/h prejde vaše auto bez vašej pozornosti 75 metrov. Situácia na diaľnici, kedy máte väčšiu rýchlosť a zaspíte na dlhšiu dobu, tak môže byť ešte nebezpečnejšia.

Prestávky by ste si mali robiť najlepšie čo dve hodiny na dobu 15 minút. Natiahnite sa, nadýchajte sa čerstvého vzduchu a snažte sa prísť na iné myšlienky. Aspoň sa tak po dobu „bezpečnostnej“ prestávky vyhnete sedeniu pri káve, či v aute.

Nemali by ste podceňovať ani dostatočný pitný režim, ktorý je zvlášť v lete potrebnejší ako kedykoľvek predtým. Na kávu a energetické nápoje by ste ale mali okamžite zabudnúť, vášmu telu môžu naopak skôr uškodiť. K dostatočnej fyzickej i psychickej pohode vám tiež určite dopomôže výdatná desiata, malo by sa však jednať o niečo ľahké, čo je pre telo ľahko stráviteľné. Skúste teda vynechať náročné obedy a prepchávanie sa.

mikrospanok

Ako malá pomôcka, s ktorou možno mikrospánku predísť, je aj hlasná hudba v rádiu a zapnutá klimatizácia/otvorené okienko. Vďaka tomu sa mikrospánku vyhnete oveľa účinnejšie. Najmä ak klimatizácia nefunguje celkom správne, môže byť práve „klíma“ v kabíne vozidla jednou z príčin únavy a teda aj rizika, že vás prepadne mikrospánok. Preto odporúčame jej pravidelnú údržbu a kontrolu našimi odborníkmi v sieti autoservisov BestDrive. Dôležitá je totiž nielen jej dezinfekcia, ale aj celková údržba.

Pokuta za mikrospánok nehrozí

Vodiči často mikrospánku neprikladajú žiadnu väčšiu dôležitosť najmä preto, že ho nemožno pokutovať. Musíte si však uvedomiť, že ako vodič vozidla nezodpovedáte iba sám za seba, ale aj za ostatných v aute a na ceste. Snažte sa teda jazdiť bezpečne a buďte ostražitý/á!

K tomu, aby bola vaša jazda bezpečná, neprispieva len vaša pozornosť a správanie za volantom, ale aj technický stav vášho vozidla. Preto je dôležité venovať mu náležitú pozornosť a absolvovať pravidelné servisné prehliadky, najmä ak sa chystáte napr. na letnú dovolenku. Vaše starosti s prípravou auta na dovolenku dokážeme riešiť v našich autoservisných pobočkách BestDrive. Príďte, vyskúšajte našu akčnú ponuku „letné servisné prehliadky“ a užite si „Leto bez starostí!“.